17 листопада 2018 року в Інституті математики відбувся ФізМатДень – наукове свято, організоване задля популяризації фізики та математики. Відвідувачі мали змогу пограти в різноманітні логічні та математичні ігри, взяти участь у математичному квесті, подивитись демонстрації з фізики та прослухати популярні лекції. Більше ста відвідувачів завітали на ФізМатДень.
Лекції були дійсно цікавими. Владислав Зіненко не тільки розповів про математичне підґрунтя побудови сучасного звукового ряду, а й продемонстрував це на електрогитарі. З доповіді Катерини Терлецької присутні дізнались про різні види хвиль та про те, як математика може розвіяти давні міфи про морські чудовиська, що не дають кораблям рухатись, а також таємницю озера Лох-Несс. Ці явища можна пояснити динамікою внутрішніх хвиль в озерах, де присутні стратифіковані течії. Ірина Єгорченко розповіла про діаграми, створені видатним українським математиком Георгієм Вороним. Вони мають застосування у багатьох сферах, зокрема, у математиці, астрофізиці, біології, історії, антропології і навіть у мистецтві.
Лекція Олександра Рибака була цікава всім, хто цікавиться комбінаторикою. Деякі комбінаторні задачі вимагають знайти максимальну або мінімальну кількість певних операцій, які можна виконати до настання певної ситуації. Метод потенціалів дозволяє оцінити кількість дій або іншу подібну характеристику системи. Надихаючу лекцію прочитав Олександр Кордюк. Зокрема він розповів, як природня дитяча цікавість підштовхує до експериментів та призводить до вибору наукового шляху, а також про природу високотемпературної надпровідності матеріалів. Доповідь Антона Рудаковського стосувалась темної матерії — однієї з найбільш інтригуючих загадок сучасної фізики. Відвідувачі почули про експерементальні дані, що є свідченням існування темної матерії, а також про різні теорії, які намагаються пояснити її можливу природу. Очевидно, що таємниці Всесвіту нікого не залишають байдужими, бо після лекції пролунало дуже багато питань. Слухачів дуже цікавило, які саме експерименти можуть підтвердити існування темної матерії і подробиці того, як вони проводяться.
Окрім лекцій на відвідувачів чекали інші розваги. Так, творча лабраторія «5 НАУК» підготувала для гостей ФізМатДня математичні головоломки та фокуси, демонстрацію фізичних експериментів і їх пояснення. Логічні та математичні ігри, що були представлені під час ігротеки, зацікавили не лише дошкільнят та школярів, а й студентів, аспірантів та навіть дорослих. Такі ігри розвивають математичні здібності: логіку, просторові уявлення, комбінаторне мислення, а також вміння приймати стратегічні рішення. Під час квесту учасники розв’язували нетривіальні математичні завдання, у відповідях яких вони отримували номери кімнат в Інституті математики, де на них чекало нове математичне випробовування. Це дуже сподобалось школярам.
Діти та дорослі залишили слова подяки та свої пропозиції щодо проведення ФізМатДня. Сподіваємось, що його проведення стане доброю традицією.
Організаторами заходу виступили Інститут математики НАН України і Київський академічний університет за участі творчої лабораторії «5 наук», Київського природничо-наукового ліцею № 145, Інституту металофізики імені Г.В. Курдюмова НАН України, Інституту проблем математичних машин і систем НАН України, Інститут теоретичної фізики ім. М.М. Боголюбова НАН України, Київського Університету імені Бориса Гринченка та українського виробника настільних ігор FEELINDIGO.